torsdag den 5. september 2013

Australien

Her kommer nogle af de mest australske ting. 

Wegemite: 
Hvad kan jeg sige det smager forfærdeligt. Jeg kan ikke rigtig beskrive hvad det smager af, men vil sige det lugter som dårlig og rådne fisk. Det er noget brunt noget som alle aussie spørger på deres brød. Lidt på samme måde som nutella. 

Mate: 
Vi kender alle samme eller har hørt om det australske mate. Det er kort sagt et ord de bruger om alt. Men det er et ret godt ord til at berolige folk med. Det bruger det i alle sammenhænge. "G'day mate", "How are you mate?", "That's good mate", og så videre. Jeg kunne blive ved. 

Vinter: 
Lad mig få det på plads en gang for alle. Australierne kender ikke definitionen på vinter og sommer. Lige nu er det lige blevet forår, men som i Danmark synes australierne det stadig er vinter. Jeg har stort set siden jeg ankom til Perth gået i shorts eller nederdel uden strømpebusker. Hvis temperaturen er omkring 20 grader synes de at det hunde koldt. De kan slet ikke forstå at det kan være koldere. Så jeg frygter lidt sommeren på 35-40 grader. 

Skolesystem: 
Det australske skolesystem er meget anderledes end hvad jeg har været vant til. High School starter i year 8 og man går 5 år i High School. De starter normalt i primary School som 4-årig, så det betyder at de forlader High School som 16- eller 17-årig. Når man starter i year 11, kan man få lov til at vælge alle sine fag, man skal dog have engelsk. 

Kænguro: 
Australiens berømte dyr. Kænguruen. Det er et fantastisk, men også underligt dyr. Jeg kan kun sige at jeg er glad for at bo i bushen, og få lov til at se kænguruer næsten dagligt. 

Det er generelt det er er mest anderledes fra Danmark, men der er selvfølgelig mange andre ting også. Har bare ikke set eller oplevet det endnu. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar